Jumaat, Mac 20, 2009

Apa Bezanya...?

Salam hormat…

Teringat peristiwa imam yang bermotosikal telah terlanggar lembu ketika dalam perjalan untuk menunaikan solat di masjid. Penternak menjadi sasaran cemuhan kerana membiarkan ternakan berkeliaran tetapi kepada imam, ianya merupakan dugaan dari yang maha kuasa. Pada waktu yang lain, penunggag motosikal melintasi masjid untuk pulang ke rumah ketika jemaah sedang bersolat juga ditimpa kemalangan sama. Peristiwa itu dijadikan perumpamaan balasan di muka bumi dari yang maha kuasa.

Mendengar cerita peristiwa lain, si ayah yang keletihan baru pulang bekerja, minum di sebelah tangga tiba-tiba gelasnya terlanggar oleh si anak yang pulang dari sekolah. Si anak dimarahi kerana tidak berhati-hati malah diumpamakan buta. Sebaliknya bila peristiwa ini berlaku pada si ayah, tetap si anak yang juga menjadi sasaran kerana minum di tempat yang tak sepatutnya.

Dingatkan sebutan Al-quran/ azan perlu mengikut tertib dan hukum agar maksudnya tidak berubah. Misalnya, “Allahhuakbar…” bermaksud "Allah maha besar" jika disebut “Allahhakbaaaaar…” maksud “Allah gendang besar”. Tapi di dalam khutbah, perkataan “kesinambungan” telah disebut “kesombongan”, Saranan agar mengusahakan tanaman & ternakan telah disebut "digalakan agar bercucuk, tanam ternakan, kambing & lembu".

Banyak hal ditegakan hanya dengan kepetahan berhujah, disertakan sedikit bayangan bukti telah memberi keyakinan seterusnya memikat. Seumpama juru jual mempromosikan produk, akhirnya pelanggang juga yang terbentak-bentak dan dipandang sinis kerana telah berbelanja besar untuk produk tersebut. Sedangkan terdapat produk seumpamanya lebih murah, malah lebih baik sedang dipasarkan di persekitaran.

Apa pun… bersatu teguh, bercerai roboh dan bertindaklah untuk kepentingan bersama.

Tiada ulasan: