Jumaat, Mac 27, 2009

Tahniah la...!!

Selesai sudah pemilihan pada perhimpunan agung UMNO bagi tahun 2009 dengan keputusan sebagaimana yang semua ketahui. Menjadi lumrah, ada yang mencapai impian serta tidak kurang yang memendam rasa. Sudah tentu ada yang mengambil peluang untuk memberi ucapan semangat perjuangan, ada juga yang menjual diri.

Tahniah kepada yang diberi amanah memikul tanggungjawab, begitu berani dan lantang bersuara agar perubahan serta peralihan kuasa disegerakan, Tan Sri Muhyiddin Yassin memperolehi 1,575 undi. Ketua yang akan berundur pada Julai ’09 dicabar, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menang mejoriti 227 daripada 787 undian. Walaupun 486 daripada 790 tidak menyokong, tatapi Khairy Jamaluddin dengan 304 sokongan dinobatkan sebagai pemenang.

Pertandingan demi untuk memperjuangkan kedaulatan adalah kebaikan. Perbuatan menyamun pun dikatakan baik bagi sebelah pihak, contohnya Robin Hood membantu rakyat miskin. Sebaliknya menggunakan Al-quran sebagai muslihat amat dikesali, contohnya Bani Umaiyah memperolehi kemenangan.

Tercatat sejarah, memenangi peperangan dengan bilangan tentera satu pertiga lebih kecil dari pihak lawan. Perancangan yang bijak dengan menempatkan bala tentera di atas bukit untuk menentukan kemenangan, tewas semula sejurus kemudian kerana bala tentera rakus mengejar harta rampasan.

Hargailah orang lain sebagaimana mahu diri dihargai.

Tiada ulasan: