Sabtu, Jun 27, 2009

Hai, Camna Ni Tok Guru...?

Setiap hari, diasuh agar penuhkan air di tempayang, angkat kayu api dan lain-lain perkhidmatan sebelum naik belajar al-quran, Berkumandanglah pelbagai surah yang di hafalkan serentak oleh para murid sementara menunggu giliran untuk perbetulkannya. Terkadang kedengaran suara tok guru dari belakang rumah menegur kesilapan bacaan.


Tiba waktu malam, sementara menunggu masuk waktu solat isyak, tok guru membuka kitab. Dari hal memberi atau menyumbang diperingatkan agar pilih yang terbaik. Dalam perhubungan diperingatkan agar sayangkan sesama saudara seperti sayangkan diri sendiri serta menjauhkan diri dari hasutan syaitan dan yang menyekutukan allah.


Dikhabarkan juga dalam bab menegur diingatkan agar tertib, berhemah dan tidak menyinggung. Menghormati guru, muliakan tetamu, dilarang berperasangka buruk serta tidak menerima berita tanpa usul periksa. Sentiasa bersabar sebagaimana dicontohi baginda rasullullah menghadapi cacian dan herdikan malah dilemparkan najis daripada mereka yang tidak mahu berfikir serta menerima berita dibawa baginda, kononnya karut dan membuang masa.

Dibaca dan ditafsirkan kalam allah bagi memperjelaskan lagi perkara tersebut adalah perintah agar memperolehi kesejahteraan di dunia dan akhirat. Apabila salah seorang murid khatam quran, pulut kuning dipersembahkan dan disajikan kepada semua murid bagi meraikannya. Sebagai tanda membalas jasa pada tok guru, perbagai hadiah yang terbaik mengikut kemampuan ibu bapa. Alangkah bahagianya rasa…

Hari ini, ada insan yang digelar tok guru melakukan sebaliknya. Sewenangnya menuduh, mencaci sesama saudara serta membuat perbandingan suatu hal dengan yang tidak manis didengar, memperakui perkara yang bersalahan dan sebagainya hanya untuk mendapat sorakan. Dibacakan jugak ayat-ayat allah konon memperjelaskan kebenaran dari perihal tersebut. Bila zaman berubah, ustaz "rock" pun ada . Hai, bila dah digelar tok guru, kamu je yang elok dan betul...!!

Teringat kisah pengail yang mendapat ikan pelik lagi besar bertanyakan tok guru sama boleh makan atau sebaliknya. Mulanya tak boleh tapi setelah dimaklumkan cadangan untuk dibahagi dengan tok guru kerana terlalu besar, hukumnya halal setelah merujuk kitab yang lebih detail. Begitu juga dengan kisah isteri tok guru ditegur kerana menghadiahkan kain pelikat baru dibeli kepada si miskin yang datang kerumah semasa ketidaannya. Apa yang dimaksudkan tok guru, jika nak menghadiahkan padanya mesti yang terbaik, isteri kurang faham, alahai…!


Mulanya hanya menganggap sebuah sketsa nenek monyang untuk hilangkan mengantuk semasa mendengar tok guru membaca kitab. Rupanya perkara ini benar-benar berlaku, tajuk kisahnya tak sama la, akan memahami jika sudi memikirkannya.


Tok guru, tok guru… zaman dibayar elaun ni berniaga jugak kamu rupanya!!

Tiada ulasan: