Jumaat, Julai 10, 2009

Mari Kita Lihat, Siapa Yang Kena...!



Sebelum ini kita pernah diperdengar serta dihidangkan artikel-artikel yang menyebut "Kerajaan Pasola" sebuah kisah dari filem allahyarham Tan Sri P. Ramli. Dalam masa menjemput penonton bersantai dengan adengannya, ada banyak pengajaran yang boleh diambil malah pernah terjadi sebagai kisah benar.

Tidak kurang menariknya, kisah bagaimana sebuah alat yang direka khas telah dinamakan buah, tapi tiada pokoknya. Alat ini telah terbukti membantu "sarjan pendek" memperolehi keuntungan.
Pengguna alat ini mesti mempunyai teknik mengendalikanya bagi menyakinkan ianya sah sebagai petunjuk kepada yang membuat pilihan.

Penyertaannya tidak terbatas kepada mana-mana kategori. Jika gagal boleh mencubanya lagi tapi kesahihannya tak boleh sangkal atau diteliti, malah permainanya pun tak boleh lebih 3 kali. Kepada yang mengharapkan kemenangan, ikuti ke mana saja permainan dibuka. Pastinya yang menyertai permainan ini akan rugi kecuali pengendalinya akan mencari tapak baru untuk terus menang.

Teringat senikata nyanyian "Raja gelek", satu ringgit, dua ringgit... kalau sudah naik angau....
Bagi yang taksub, mereka seolah-olah tidak berupaya lagi memikirkan nasib anak isteri yang memerlukan. Makan minun, pendidikan dan lain-lain keperluan serta kemudahan sebaliknya pihak lain akan dipertanggungjawabkan. Mengutuk, mencaci dan sebagainya di kedai-kedai kopi, wakaf atau di mana saja.

Walhal telah taksub kepada buah yang tiada pokoknya itu.

2 ulasan:

Ardhi berkata...

kamu mempunyai blog yang bagus

Lambo berkata...

Salam Ardhi,

Terima kasih melayari, saya masih baru dlm arena blog.

Blog anda juga menarik dengan info yg detail.