Rabu, April 01, 2009

Rahsia Tersirat

Tersirat pelbagai rahsia yang belum diceritakan, "Orang Tua Makan Garam Dulu" memberi maklum, walaupun berbeza tetapi asas kehidupan terlebih dulu dilaluinya tidak dapat disangkal lagi. Seumpama senikata lagu allahyarham biduan negara juga berbunyi "Ayah dan ibu, itulah permulaan kami".

Diingatkan agar berbuat baik kepada keduanya, jangan sekali menyinggung perasaan dan menderhakalah bagi mereka yang berbuat demikian. Betapa besarnya pengorbanan, setelah kandungan dilahirkan, mereka sekali lagi mengharungi pelbagai dugaaan untuk membesar seterusnya memberi pendidikan.


Tidak mengharapkan balasan wang ringgit yang telah dibelanjakan. Hanyalah kegembiraan dari sebuah penghargaan sebagai tanda kasih sayang. Disebutkan "Syurga di bawah tapak kaki ibu".

Bukan sahaja kepada ibu bapa, diperingatkan agar menghormati kepada yang lebih tua. Adalah merupakan satu perkara yang amat mengharukan apabila mereka tidak dihormati dan amat tidak bersopan bagi yang tidak menghormatinya.

Tak akan beterusan generasi menghormati yang tua jika yang muda tidak dimuliakan. Jarang diperkatakan dari hal "memuliakan yang muda".

Tiada ulasan: