Rabu, April 29, 2009

Jatuh Tangga, Timpa Tangga.

Jangan main di tangga, nanti jatuh tangga…!!


Terkadang membeber lagak tegurnya kerana terlalu bimbangkan keselamatan dari jatuh tangga. Namun begitu, teruja bila melihat kebolehan para akrobatik persembahkan menggunakan tangga.


Menjadi kelaziman, untuk sampai ke atas perlu panjat tangga. Akan tetapi hasrat tidak akan kesampaian walaupun sudah menghampiri puncak, jika tangga tersebut patah, terbalik atau apa-apa keadaan seumpamanya berlaku.


Bila agaknya akan berada di atas, jika belum pun melangkah anak tangga dah berebut-rebut untuk memanjat tangga. Terlalu teliti memilih yang layak memanjat tangga pun satu hal… yang gemuk dikhuatiri patah tangga sebelum sampai, yang kecil dikhuatiri tak mampu memetik hasil. Ada yang bepadanan pun dikhuatiri jugak… khuatir hasil tak dibawa turun, walau dah naik separuh tangga, yang di bawah pulak goyangkan tangga. Jatuh…. yang di bawah turut ditimpa tangga.


Mungkin jugak satu keseronokan melihat mangsa jatuh tangga, jika berada bawah tangga mungkin ditimpa tangga, Ada pepatah mengatakan “sudah jatuh ditimpa tangga”. jadi bolehlah berbuat sesuatu agar jatuh tangga ditimpa tangga dapat disaksikan untuk menghiburkan.


Walaupun bukan kisah "Ashaabul Kahfi", agak menarik juga mendengarkan dongengan manusia yang tersangkut di atas pokok telah pulang ke rumah dan mengambil tangga bagi membolehkannya turun.

3 ulasan:

pro2club berkata...

Weh gssenduk, apa ke benda duk ckp pasal tngga2 ni, baik brterus terang drp duk tulis ayat berbelit2, lg 1 tkar ah gambr lain, x kan ah gmbr kartun, x sesuai lgsung nk bckp pasal politik tp jiwa kartun, jgn ler marah, kawe bg komen jerr, :p

Lambo berkata...

salam pro2club;

kalau semua nak jaring gol, sapa yang nak jaga pintu gol.... :)

takkan nak tendang penalti jer... gelecek gak jarang2!

terus menulis, saya suka santai sambil baca2!

pro2club berkata...

Hehehe, nak jaring gol plak,.. Ok gok tu santai.., apa yg pnting, biar org yg membaca paham... Pape pun slamat menulis,... Peace :p