Selasa, Mei 12, 2009

Demi Masa

Jika "sukan pelaga ayam" terus di acarakan, nescaya akan sentiasa di dalam kerugian....


Berpesanlah ke arah kebaikan.

Jujur nyatakan kebenaran, telah dikeji dan diseksa oleh kaum malah keluarga sendiri. Terpaksa berhijrah bersama para sahabat yang setia, berharta, gagah lagi berani. Kembali semula dengan bilangan dan keyakinan yang lebih besar membuktikan kejayaan. Diperakui pakar dalam semua bidang, menggunakan peralatan terbaik (kuda bertanda, baju besi dll) antara misi kejayaan berkembang. Tercatatlah kegemilangan mendahului kemajuan yang menjadi sebutan dari zaman ke zaman.

Adakah ianya sebuah kenangan kegemilangan yang hanya menjadi bahan ungkapan dorongan di dalam sidang-sidang. Mengupas panduan yang digeruni untuk disangkalkan hanya bertujuan melindungi kepentingan persendirian. Akhirnya kegemilangan terus terkebelakang serta dianggap dongengan oleh pewaris yang mendatang.

Walaupun telah diwariskan panduan, terbukti bahawa bersatu serta berpegang satu perinsip perjuangan telah menempa kejayaan dan kegemilangan, namun masih jugak terdapat pelampau sehingga berlakunya pergolakan, muslihat dan perebutan. Tak lain, hanyalah untuk digelar sebagai tuan, sanggup pulak menghalalkan cara yang sebelum ini telah pun tertulis sebagai amaran.


Selain junjungan, masihkah terdapat insan yang tiada kelemahan. Mampukah jika digabungkan seluruh kelemahan untuk membina kejayaan. Mampukah kekuatan dikekalkan jika hanya sedikit demi sedikit berlakunya persengketaan. Kekuatan digunakan untuk melemahkan sesama sendiri, Perlukah dihancurkan terlebih dahulu agar boleh dibuat penyatuan?

Tiada ulasan: