Isnin, Julai 20, 2009

Perinsip Mempengaruhi Kehidupan

Sejak awal lagi telah diketahui banyak prinsip hidup yang menghasilkan pelbagai jenis pemikiran dan kehidupan. Ada yang berjaya dalam ekonomi dan teknologi, namun kehilangan sesuatu di dalam jiwanya.

Persekitaran dan pengalaman mempengaruhi cara bertindak. Bagi yang berperinsip penghargaan peribadi dan perlawanan akan mengutamakan keputusan yang dapat menonjolkan diri serta menjatuhkan lawan. Kepada yang berperinsip kumpulan akan mengutamakan kejayaan walaupun terpaksa mengorbankan diri sendiri. jelaslah bahawa suara hati sebenarnya merupakan titik permulaan segala tindakan diambil.

Oleh sebab itu jika diamati, terdapat pelbagai saranan yang kadang mengelirukan. Menganggap pihak lain salah atau lebih rendah darinya. Menanam sifat kebencian, menampilkan isu negetif dengan pelbagai tiori dan contoh kononya sebagai kebenaran. Sanggup juga pertaruhkan kaum sendiri serta bersekongkol dengan musuh demi untuk mencapai impian.

Hakikatnya tindakan yang tidak dilihat dengan mata hati akan meninggalkan kesan tidak baik seumpama penyakit yang sukar diubati. Percambahan idea akan dibelenggu, seterusya usaha untuk membangunkan ummah akan gagal. akhirnya akan terus berada di belakang dan tidak dapat menerima perubahan malah memaksa diri untuk mengatakan suatu yang baru adalah kesalahan.

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa, mempertahankan suatu yang sepatutnya berubah akan hanya menjadi bahan kajian sejarah bagi mereka yang telah jauh melangkah ke hadapan. Keyakinan bahawa kepercayaan yang dianuti adalah umat yang gemilang tidak mampu dibuktikan. Menjejak langkah kejayaan lepas tanpa pembaharuan sekadar mampu mengembali dan mengekalkan tahap lepas.

Pembangunan minda dan fizikal dengan berpegang kepada prinsip kebenaran akan meletakan umat ditahap yang terbilang.

Tiada ulasan: