Sabtu, Ogos 01, 2009

Pemerhatian Dan Perasaan

Kebelakangan ini banyak forum memperkuatkan hujah dengan bukti-bukti kebesaran atau Mukjizat Allah. Ianya dipenjelaskan konon sebagai "ayat-ayat nyata" berkenaan kejadian alam yang aneh atau luar biasa.


(Gambar batu yang dikatakan turut sujud kepada Allah)

Misalnya, imaginasi dari bentuk semulajadi, tulisan atau kalimat berhubungan dengan Islam pada benda-benda atau makhluk-makhluk di alam, menjadi pengikut suatu gerakan, memberi perkhidmatan ikhlas akan beroleh kesejahteraan dan sebagainya.

Pernahkah kita bertanyakan dan mengkaji kesahihan tentang kebenaran mengenai perkara tersebut? Adakah pentafsirannya tepat dan sesuai dengan fakta. Perlukah kebenaran dibuktikan dengan cara seperti ini?

Tidakah terfikir, ada tersirat tujuan lain disebaliknya. Mungkinkah ianya hanya kreativiti pihak pengaturcara. Memanipulasikannya untuk mencari keuntungan dan apa yang dikaitkan, hanyalah sekadar mematikan langkah pendengar yang kurang berfikir agar taksub.

Tulisan ini tidak bertujuan untuk memperkecil, lebih-lebih lagi menolak kebenaran Allah tetapi untuk menunjukkan bahawa perlunya berfikir lebih kritis dan tidak sekadar menjadi pengikut yang taksub sehingga membawa kepada dipermain dan dipergunakan untuk mengaut keuntungan.


(Apakah warna sebenar "CatsEyeNebula" yg dikaitkan dengan
ayat 37 dari surah Ar-Rahman ini?)

Sesungguhnya berbagai bukti ilmiah, hasil penemuan ilmu dan teknologi manusia mutakhir, telah menunjukkan kebenaran dari ayat-ayat Allah. Jangan terlalu cepat terpedaya dengan susunkata dan alunan melodi yang menusuk jiwa.

Bagaimana jika ada bentukan-bentukan lain di alam (jika diimaginasi) berbentuk salib atau wajah serta lambang keagamaan atau kepercayaan lain. Adakah ianya juga bukti kebenaran agama tersebut?.

(Batu separuh timbul di Myanmar menyerupai
patung budha apabila ditebalikkan)

Bagaimana pemerhatian kita terhadap pencari pengaruh mengaitkan hujah mereka dengan nama-nama Allah?

1 ulasan:

anaklangkawi berkata...

takbir.. masyallah.. bukti kebesaran allah