Sabtu, Ogos 22, 2009

Ramadhan Kembali Lagi


Genaplah edaran masa yang menemukan semula ramadhan bulan mulia, dinanti-nantikan oleh umat islam keseluruhannya. Ada yang menantikanya kerana setelah perpuasa akan tibalah hari raya. Berpeluang untuk balik kampung, berkumpul, menziarahi sanak saudara dan jiran tetangga serta menggantikan perhiasan lama .

Ramadhan juga dirindui kerana ianya bulan untuk meningkatkan amal ibadat khususnya solat terawikh, zakat fitrah dan dikaitkan juga dengan malam lailatul Qadar, dikhabarkan akan datang sebagai malam yang sangat istimewa. Dinyatakan malam tersebut melebihi dari seribu bulan-bulan yang lain berdasarkan hadith AbuHurayrah.

Kesahihan akan datang malam tersebut terdapat percanggahan. Antaranya mengatakan lailatul Qadar akan datang pada malam ke-7 akhir ramadhan (Ibn 'Umar), Ada juga hadith menyatakan bahawa malam lailatul Qadar akan berlaku antara malam ke 29, 27 atau 25 ramadhan ('Ubada bin As-Samit). Namun Zirr ibn Hubaysh menyatakan malam lailatul Qadar pada malam 27 ramadhan. Sebaliknya 'Aisha menyatakan ianya akan datang pada sepuluh malam terakhir (bukan malam ganjil sahaja). Tidak terdapat hadith yang menyatakan nabi atau para sahabat yang menemui malam lailatul Qadar.

Sesungguhnya Al-Quran dengan jelas menerangkan tentang lailatul Qadar sebagaimana maksud surah Al-Qadr; [1] Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, [2] Dan adakah engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? [3] Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. [4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara. [5] Sejahteralah Malam itu hingga terbit fajar!

Bermaksud lailatul Qadar ialah malam yang mempunyai seribu kebaikan, tiada lagi malam yang lebih baik selainnya. Malam yang telah telah dipilih untuk dinurunkan kitab ajaran yang tebaik sebagai panduan. Walaupun tiada lagi Al-quran baru akan diturunkan dan malam seindah itu, malam-malam ramadhan dibukanya ruang dan untuk menambah ketaqwaan serta merendahkan diri terhadap yang maha esa.

Bukan untuk menyatakan lebih pandai dan mengambil alih tugasnya, menentukan siapa yang layak masuk syurga...

2 ulasan:

anaklangkawi berkata...

Salam..
mari kita ambil syafaat di bulan ramadan utk tambahkan amalam..

Lambo berkata...

Biar jadi hamba kepada yang maha esa, asalkan tidak menjadi pengikut kepada yang mengambil alih kerjanya. maha apa agaknya dia...?