Rabu, Mac 03, 2010

Jangan Dijadikan Lembu


Kecoh... bercakap soal kehebatan dari hal lembu. Hanya yang ada lembu sahaja layak bercakap soal lembu. Ada yang dah mula mirip mencabar kewibawaan pihak lain setelah syok sendiri merasakan lebih hebat dari yang lain. Sebenarnya status mereka ini masih lagi lembu...!!

Tindakan tersebut ditegor kerana konon telah menggambarkan umat Islam tidak menghormati sensitiviti kaum beragama hindu yang memuliakan lembu dan berpotensi untuk mencetuskan ketengangan.

Sebagai penduduk di dalam sebuah negara yang masyarakatnya berbilang kaum juga agama, sudah tentu saling hormat-menghormati serta saling memahami sensitiviti masing-masing akan mewujudkan keharmonian hidup dalam bermasyarakat.

Bagi umat Islam, lembu ialah ternakan sembelihan yang halal. Ianya juga merupakan antara bahan makanan utama negara, malah ternakan ini juga dijadikan sebelihan korban.

Jika mengarakkan kepala lembu merupakan satu penghinaan, bagaimana pula dengan pembinaan kuil hindu di kawasan mejoriti masyarakat Islam? Bukankah ia memberi maksud penghinaan atau menganggap melayu Islam "Bodoh macam lembu" Adakah setelah dijadikan melayu seperti lembu, maka bolehlah melayu dimuliakan oleh puak-puak hindu di bumi melayu seperti memuliakan lembu?

Sementara itu ada yang tidak mengambil peduli dan hanya menganggap hal ini hanya perkara remeh. Ianya tidak patut berlaku kiranya masing-masing sudah sekian lamanya ketahui tentang perihal ini. Kenapa masih berlaku... mungkin kerana kejahilan, membawa pembaharuan ataupun saja buat-buat lembu?

Nampaknya kewibawaan melayu sering diuji keutuhannya bila saja ada pergolakan. kemanakah perjuangan yang dikatakan lebih islamik dalam menangani isu ini. Jika mejoriti hilang dek perpecahan kerana gilakan untuk berkuasa, sudah tentu suatu yang lebih hebat akan berlaku.

Tiada ulasan: