Rabu, Januari 20, 2010

Tahun berganti lagi…


Kini 2010, tahun baru lagi... ada yang menyebutnya sebagai "Dua puluh, sepuluh" ada menyebutya "Dua kosong, satu kosong" dan sebagainya.

Sudah tentu tidak dapat dipisahkan dengan kenangan dan cabaran meneruskan perjalanan. Ada perkara baru akan berlaku serta tidak dapat melupakan peristiwa lepas dan mungkin kekal dalam ingatan.

Telah menjadi kelaziman, wujudlah azam baru, strategi baru, struktur baru dan pelbagai perkara yang diistilahkan sebagai baru. Mengadakan perkara yang tiada, menggantikan dengan yang baru dan menggilap agar kelihatan baru. Pendek kata ianya untuk peningkatan serta kepuasan.

Tak kurang juga ada yang membuat pembaharuan hanya memikirkan lebih banyak keuntungan peribadi berbanding hak awam. Memperakui hal-hal yang dibantah sebelum ini, malah sanggup juga meruntuhkan kebenaran demi mempertahankan keangkuhan. Mencipta pelbagai tafsiran dan dalil bagi mengaburi kejahilan.

Dalam keghairahan mencanangkan pembaharuan, terkadang menjadi bahan senyuman sinis kerana ianya telah lapuk dimilik orang, namun tetap pembaharuan pada yang bersesuaian atau belum berkempatan. Perlu juga difahami bahawa ada yang lama lebih bermutu daripada yang baru dikeluarkan dan tidak boleh diganti atau diabaikan.

Ada juga mengatakan, perubahan itu seupama roda berputar, tiba ketikanya yang atas akan ke bawah, begitulah jua hal sebaliknya. Adakah benar ianya tiada penghujung dan perkara silam tetap akan saling berganti, seperti siang dan malam. Bagaimanamana pula kebenaran tiap yang bermula akan berakhir, seperti hidup dan mati. Berapa kalikah ia akan berputar?

Apa pun, setiap rencana perubahan perlu dihayati serta dilaksanakan demi untuk kebahagian saksama. Perubahan yang bertentangan serta mengikut rasa hati yang diiringi bangga diri hanya akan menggelikan hati.

Tiada ulasan: