Sabtu, September 26, 2009

Kunjungan Di Hari Raya

Setelah menunaikan solat aidilfitri, jiran tetangga, sanak saudara, sahabat handai jauh dan dekat kunjung mengunjung menghulurkan salam kenalan sambil bermaafan antara satu sama lain. Duit raya dihulurkan kepada kanak-kanak dan menjamu selera tetamu yang datang, merekalah antara yang paling meriah dan gembira berhari raya.

Suasana bertambah ceria dengan pebagai fesyen dan warna-warni yang dipamerkan. Pendek kata semua raya, pakaian raya, kuih raya serta perhiasan raya. Bertukar-tukar juadah di pagi raya sesama jiran. Ada yang menyambut tetamu dengan cara menganjurkan rumah terbuka, ada juga yang berkonvoi merentasi jalanraya bagi mengunjungi saudara-mara dan sahabat handai tercinta. Tak kurang juga yang beraya di perantauan, di perbatasan dan sebagainya kerana tugas.

Oleh kerana puasa sebulan, ada yang beraya pun sebulan. Tapi ada juga hanya beraya pada 1 Syawal, kemudian berpuasa selama 6 hari (mulai 2 – 7 Syawal) dan beraya lagi pada 8 Syawal (Raya Enam).
Paginya mereka berhimpun di pusara kaum keluarga dan sahabat handai serta sama-sama membersih, berzikir dan menjamu juadah raya. Di setengah tempat, hari "Raya Enam" disambut dengan lebih meriah dan bermakna berbanding raya aidilfitri.

Bagi mereka yang mempunyai ramai saudara-mara dan sahabat handai, tempoh bercuti dirasakan singkat untuk mengunjungi antara satu sama lain. Kebiasaanya, hari pertama kita akan berkunjung atau dikunjungi jiran dan saudara setempat. Hari kedua, sanak-saudara dan rakan dari perantauan datang bertandang. Hari itu jugaklah nak ziarahi kenalan yang dah lama tak bertentang, Hinggakan ada yang berlekar macam ular sawa, mungkin keletihan…!!

Bagi yang berjauhan, kurang saudara-mara, kenalan dan jiran tetangga, mereka membawa anak-anak serta keluarga mengunjungi dan belajar berkenalan dengan warga di zoo negara.

Tiada ulasan: